Skräddarsydd tunnel till nya Slussen gjuts i Danmark
Skapandet av den nya Slussen i Stockholm fortskrider, och det innebär också stora leveranser av betong.
Sedan i början på året har Betongindustri Sydväst levererat betong till en 65 meter lång tunnelsekvens nere i Köpenhamn.
— Det handlar om totalt 5 000 kubikmeter betong. Hittills har vi haft 6-7 stora gjutningar på 4-500 kubik betong vardera och i övrigt regelbundna gjutningar 2-3 gånger i veckan på 30-150 kubikmeter, berättar Martin Fredriksson, tekniker vid Betongindustri Sydväst.
Betongen som levereras är vibreringsfri FrostBI.- Det är ett stort projekt med höga krav och vi gör provtagningar vid varje gjutningstillfälle.Att tillverka en sådan här omfattande konstruktion – skräddarsydd med alla nödutgångar och övriga detaljer på plats – kräver särskilda förutsättningar och utrymme. Detta fanns i en torrdocka i Köpenhamn och betongen körs dit från Betongindustri i Malmö och Staffanstorp, delvis med trailerbilar för att kunna lasta så mycket som möjligt vid varje tur. Systerföretaget HC Pumps & Trucks i Danmark har också bidragit med trailertransporter och pumpning av betong på plats.
Den färdiga tunneldelen kommer att fraktas via pråm upp till Stockholm.
Stockholms stad är beställare och Skanska är entreprenör, med CG Jensen som underentreprenör för betongjobbet på den här delen av Slussen.