Spektakulärt bygge då Slussen får ny sluss 

Det händer mycket kring Slussen just nu. Den 25 oktober invigdes Slussbron, eller den i folkmun kallade Guldbron, med pompa och ståt. Slussen är Stockholms mest trafikerade knutpunkt och den renoveras cirka vart hundrade år. Första gången det byggdes en sluss här var 1642. 

Nu bygger Skanska på uppdrag av Stockholm stad en ny sluss. 

Nya Slussen kräver noggrann planering för att allt ska klaffa. Slusskanalen byggs i tre delar – mittdelen byggs på plats medan de andra två prefabriceras på en pråm utanför Betongindustris fabrik i Värtahamnen. 

– Totalt levererar Betongindustri cirka 6 500 kubikmeter betong säger Max Lindeskog, fabrikschef på Betongindustri i Värtahamnen. Till de två prefabricerade slussdelarna används 2 268 kubikmeter vardera. Det betyder 378 lass från Betongindustris betongbilar som åker en sträcka om cirka 700 meter till den tillfälliga arbetsplatsen. 

Delarna byggs på en sänkpråm. Hela konstruktionen flyter och när den är klar bogseras den in till Slussen från Värtahamnen. Där sänks den ner till botten. 

Max Lindeskog

Fabrikschef

Heidelberg Materials Betong Sverige AB Norra Hamnvägen 16
115 42 Stockholm
Sverige