Undervattensgjutning med logistikperfektion

Nya slussen i Södertälje ska breddas. Det är ingen nyhet i sig, projektet har pågått i flera år. Inom ramen för Mälarprojektet är det nu dags att få de nya slussportarna på plats. Betongindustri levererar betongen med minutiös planering. 335 bilar varav tio trailerbilar med dubbel lastkapacitet ska leverera betongen till två gjutningar som vardera omfattar 2 200 kubik betong under 25 timmar. 

Information om Mälarprojektet på Södertälje kommuns hemsida. 

Startskottet för den första dygnslånga leveransen är kl. 07.00 lördagen den 9 november. 2 200 kubik betong ska levereras till projektet. Sista biten till arbetsplatsen fraktas betongbilarna ut på fartyg. Betongindustri ska leverera 80 – 120 kubik betong i timmen. Var fjärde minut ska en bil ha lossat och lämnat arbetsplatsen.

Uppdraget är att leverera undervattensbetong till två stora plattor på vardera 50 x 30 meter. Plattorna utgör grunden till den betongkonstruktion som slussportarna ska byggas på. Produktfakta: Undervattensbetong

Undervattengjutning kan göras på flera sätt. Just i det här fallet användes Surfermetoden. Betongen förs ner genom ett metanrör kopplat till en surferfot som ”surfar” som ett flöte på några centimeters djup så att betongen fylls på underifrån. Med laser mäter man nivån och kan på så sätt förflytta foten när rätt nivå är nådd. Betongen yta blir på så sätt helt jämn. 

Södertälje sluss före ombyggnad.

Måste flyta på utan avbrott

Benny Cederlid.

– Det är väldigt viktigt att allt flyter på utan avbrott – surfern kräver minst 80 kubik i timmen för att fungera väl, säger Benny Cederlid, kundansvarig och teknisk säljare på Betongindustri.

Betongen kommer att levereras från Betongindustris fabrik i Tumba med ett par extra fabriker som reserv. Ballastlagren vid fabrikerna är uppfyllda, men systerbolaget Jehanders fartyg Jehander 1 finns redo utanför Södertälje sluss för ytterligare ballastförsörjning vid behov. Två cementbilar levererar dygnet runt från Cementas depå i Lövholmen. Betongindustri har också smed- och eljour på plats hela tiden. 

Kvaliteten på betongen är en nyckelfaktor och följs noggrant hela tiden. Genom två provtagningsstationer kontrolleras var femte betongleverans genom provtagning med hjälp av utbredningsmått och kuber. 

Säkerhet på högsta nivå

Rigorösa säkerhetsrutiner är på plats för att säkerställa en trygg miljö för förbipasserande människor och trafik samt alla som arbetar på platsen.

– Vi är 130 rutinerade medarbetare från Betongindustri som arbetar under denna gjutning. Vi har förberett allt in i detalj, men sedan uppstår det alltid oförberedda situationer som vi behöver kunna hantera snabbt och på bästa sätt, säger Benny Cederlid. 

Fakta
  • Beställare: Sjöfartsverket 
  • Byggherre: Züblin 
  • Leverantör: Betongindustri 
  • Personer inblandade: 250 varav 130 från Betongindustri 
  • Storlek: 2 200 kubikmeter betong 
  • Djup: 18 meter 
  • Plattornas stl: 50 x 30 meter 
  • Tid: 25 timmar 
  • Gjutning nr 2: Lördagen den 16 november. 
Planskiss över arbetsområdet

Benny Cederlid

Account manager, Stockholm

Heidelberg Materials Betong Sverige AB Marieviksgatan 25
100 74 Stockholm
Sverige

Södertälje sluss bygge.

Södertälje sluss bilar.

Södertälje sluss infart.